Czy rozwój technologii internetowych oraz komputerowych rzeczywiście skazuje nas na to, że będziemy musieli korzystać tylko i wyłącznie z rozrywki cyfrowej? Na dobrą sprawę wystarczy tylko skoncentrować się na naszej indywidualnej wolności. Tak samo, jak ze wszystkimi sferami życia społecznego dużo będzie zależało od osobistych preferencji. Na pewno faktem jest, że coraz częściej będziemy wykorzystywali gry na automatach za darmo bez rejestracji lub popularne gry FPS, czy też RTG albo strategiczne.
Dzieje się tak dlatego, że grafika oraz fabuła, którą oferują najlepsi producenci, jest coraz bardziej profesjonalna i przyciąga wzrok. To zmysł wzroku jest w największym stopniu odpowiedzialny za postrzeganie świata otaczającego. Konstrukcja ludzkiej psychiki działa w ten sposób, że poprzez obrazy konstruujemy sobie myśli w naszej głowie. Im bardziej więc rzeczywisty obraz, tym bardziej jesteśmy nim zafascynowani szczególnie wtedy, jeżeli możemy sterować postacią. Całkiem inną kwestią będzie temat naszej woli.
Zakładnicy Nałogu, czy Ludzie Ciekawi Świata?
Tak jak długo istnieją rozmaite rozrywki, a szczególnie gry komputerowe, tak samo długo nie ustają w walce dwa krytykujące się wzajemnie obozy. Są to zwolennicy gier oraz zagorzali przeciwnicy. Na problem trzeba jednak spojrzeć obiektywnie. Wszystko może zaszkodzić, jeżeli jest stosowane w nadmiarze. Przede wszystkim, więc musimy zrozumieć temat i oswoić się z samym zjawiskiem. W grach komputerowych mogą, więc być zawarte treści dobre, ale też złe. Wszystko zależy od tego, jakie wzorce wykorzystamy oraz w jaki sposób będzie je wchłaniać i analizować nasz umysł.
Argument za Przemocą Chybiony
Przeciwnicy gier komputerowych bardzo często wskazują na dużą brutalność zawartą w grach. Sceny przemocy i seksu występują w coraz większej ilości tytułów. Krew leje się strumieniami, a główny bohater bardzo często występuje jako morderca. Z pewnością będzie to niestosowne, jeżeli z takimi treściami będą się stykały osoby najmłodsze. Czy jednak np. dopuszczamy nasze dzieci do literatury dla dorosłych albo do filmów oznaczonych, jako dostępne od lat 18? Oczywiście, że nie.
Gry wideo coraz częściej uważane są za element sztuki i tak powinniśmy do tego podchodzić. W końcu są to tylko gry, a więc będzie to fikcja. Dojrzały i dorosły umysł potrafi odróżnić to, co jest zmyślone od tego, co prawdziwe. Nie musi to mieć żadnego związku z systemem moralności, jaki wyznajemy.
Niebezpieczeństwa Zdrowotne dla Graczy
Oprócz niebezpieczeństw zdrowotnych, które będą dotyczyły psychiki graczy, należy także wskazać nawet na zwykłe problemy fizyczne, którym jednak można przeciwdziałać. Bardzo często, gdy patrzymy na graczy, to widzimy zgrabną sylwetkę i ręce ułożone w nieodpowiedniej pozycji. Snuje się oczywiście teorie, że jeżeli dalej będzie tak duże zapotrzebowanie na gry komputerowe, to ostatecznie człowiek przejdzie ewolucję i zmieni się fizycznie nie do poznania. Takie tezy przypominają jednak teorie spiskowe. W końcu wystarczy tylko:
- ergonomiczny fotel
- wygodna klawiatura
- właściwe oświetlenie
- odpowiedniej klasy monitor.
Tak wyposażony gracz nie musi się martwić o swoją sylwetkę. A jeżeli jest to osoba myśląca, to doskonale wie, że trzeba robić przerwy nawet wtedy, gdy rozrywka jest wyjątkowo interesująca.
Gry Przyszłości to Człowiek Komunikatywny i Myślący
Wiele się także mówi na temat wirtualnej rzeczywistości. Maksymalne odzwierciedlenie otaczającego świata może się przyczynić, jak się okazuje także do redukcji deficytów funkcji poznawczych. Naukowcy razem programistami pracują nad sztuczną inteligencją, która coraz częściej ma zastosowanie w grach komputerowych. W ten sposób leczy się osoby starsze lub chore, które mają problemy z kontaktami międzyludzkimi.
Za pośrednictwem gier komputerowych zwalcza się nieśmiałość, ale także o wiele szybciej się można uczyć. W końcu rozgrywka to będzie także szeroki zakres planowania zadań. Ten czynnik będzie także wykorzystywany przez pracodawców. Już teraz duże konsorcja wykorzystują aplikacje, dzięki którym można tworzyć symulacje biznesowe przydatne w prawdziwych pertraktacjach.